Άρθρο της Κατερίνας Φραγκάκη για τις υφιστάμενες ρυθμίσεις στο in.gr

Όχι στις «αλά καρτ» ρυθμίσεις οφειλών

Το γεγονός ότι ένας στους δύο φορολογούμενους έχει ανοιχτούς λογαριασμούς με την εφορία λόγω ληξιπροθέσμων οφειλών, καθιστά περισσότερο από ποτέ αναγκαία την ρύθμιση των οφειλών όλων των φορολογούμενων χωρίς εξαιρέσεις και αυστηρά κριτήρια ένταξης

Όχι στις «αλά καρτ» ρυθμίσεις οφειλών | in.gr

Η εκτόξευση των ληξιπρόθεσμων χρεών σε εφορία και ασφαλιστικά ταμεία έφερε πολλούς φορολογούμενους αντιμέτωπους με τα μέτρα αναγκαστικής εκτέλεσης αλλά και τις ποινικές διώξεις όταν τα χρέη υπερβαίνουν τις 100.000 ευρώ.  Η μοναδική λύση για την αποφυγή των επαχθών αυτών συνεπειών είναι η ρύθμιση των χρεών.

Όλοι οι φορολογούμενοι έχουν την δυνατότητα να ρυθμίσουν τις οφειλές τους σε 12 μηνιαίες δόσεις ενώ εάν τα χρέη προέρχονται από έκτακτη φορολογία (π.χ. κληρονομιά) έως και σε 24 μηνιαίες δόσεις. Η υπαγωγή στη ρύθμιση αυτή προϋποθέτει την υποβολή υπεύθυνης δήλωσης στην οποία ο οφειλέτης θα πρέπει να αναφέρει αναλυτικά στοιχεία για την εισοδηματική και περιουσιακή του κατάσταση.

Πλην όμως η πάγια ρύθμιση δεν επιλύει ουσιαστικά το πρόβλημα για όλους τους φορολογουμένους που χρωστούν, διότι είναι ουτοπικό να υπαχθεί κάποιος σε μια ρύθμιση την οποία δεν θα δύναται να ακολουθήσει.

Πρέπει να επισημανθεί ότι η ρύθμιση των 120 δόσεων εφαρμόζεται μόνο για τους ελεύθερους επαγγελματίες και τις επιχειρήσεις, με αποτέλεσμα έως και σήμερα να εξαιρούνται μισθωτοί, άνεργοι, επιχειρηματίες που έκλεισαν την επιχείρηση τους και συνταξιούχοι.

Επιπροσθέτως η ρύθμιση των 120 δόσεων η οποία διεξάγεται μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους δεν είναι οριζόντια, αλλά ορίζεται με βάσει εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια, ενώ παράλληλα λαμβάνεται υπόψη το σύνολο των οφειλών προς το δημόσιο τα ασφαλιστικά ταμεία και τις Τράπεζες, προκειμένου να οριστεί ο αριθμός των δόσεων.

Σημειώνεται δε, ότι η οφειλή, μετά το «κούρεμα» προστίμων και προσαυξήσεων, πρέπει να είναι έως 8 φορές μεγαλύτερη του ετήσιου εισοδήματος του οφειλέτη ενώ η συνολική αξία των περιουσιακών του στοιχείων να είναι μικρότερη από το 25πλασιο του χρέους.

Το γεγονός ότι ένας στους δύο φορολογούμενους έχει ανοιχτούς λογαριασμούς με την εφορία λόγω ληξιπροθέσμων οφειλών, καθιστά περισσότερο από ποτέ αναγκαία την ρύθμιση των οφειλών όλων των φορολογούμενων χωρίς εξαιρέσεις και αυστηρά κριτήρια ένταξης.

Ο μεγάλος δε αριθμός δόσεων δίδει ουσιαστικά στον οφειλέτη τη δυνατότητα να είναι συνεπής στη ρύθμιση και για αυτό το λόγο είναι αναγκαίο να υπάρξει οριζόντια ρύθμιση των 120 δόσεων για όλους τους οφειλέτες, ενώ για υψηλές οφειλές να ορίζεται μεγαλύτερος αριθμός δόσεων, ώστε να γεμίσουν τα ταμεία του Δημοσίου, να δοθεί ώθηση στην ανάπτυξη της οικονομίας, αλλά ταυτόχρονα να διασωθούν τα περιουσιακά στοιχεία των οφειλετών.  Ο αριθμός των δόσεων θα πρέπει να είναι αποτέλεσμα της πραγματικής οικονομικής κατάστασης του οφειλέτη.

Η Κατερίνα Φραγκάκη είναι Δικηγόρος Παρ’ Αρείω Πάγω

για να αναζητήσετε το άρθρο πατήστε εδώ :

https://www.in.gr/2018/10/25/apopsi/oxi-stis-ala-kart-rythmiseis-ofeilon/

ΛΥΣΕΙΣ ΓΙΑ ΜΙΣΘΩΤΟΥΣ , ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΥΣ ΚΑΙ ΑΝΕΡΓΟΥΣ ΓΙΑ ΡΥΘΜΙΣΗ ΧΡΕΩΝ

Ένας μισθωτός ή συνταξιούχος που έχει χρέη σε Τράπεζα, ασφαλιστικά ταμεία και δημόσιο, τι λύσεις έχει για να ρυθμίσει τα χρέη του;

Υπάρχει ο αναθεωρημένος Νόμος Κατσέλη (Ν.Σταθάκη), που είναι κατά βάση, η δικαστική οδός. Υπάρχουν όμως και αντίθετες αποφάσεις που βγάζουν τα χρέη αυτά εκτός ρύθμισης.

Ποιο κριτήριο λαμβάνεται υπόψη από τα δικαστήρια; Στο αναθεωρημένο πλαίσιο τέθηκε το κριτήριο της προστασίας του ύψους των εισοδημάτων του οφειλέτη που προσδιορίζεται από τον στατιστικό δείκτη των Εύλογων Δαπανών Διαβίωσης (ΕΔΔ).

Παράδειγμα: Με βάση τις ΕΔΔ μία οικογένεια με ένα παιδί χρειάζεται κατά μέγιστο 1440 ευρώ για να διαβιώνει, ποσό που προσαυξάνεται κατά 280 ευρώ για κάθε πρόσθετο τέκνο. Το ύψος των ΕΔΔ προσαυξάνεται κατά το ποσό του ενοικίου και των ιατρικών δαπανών

 

Ένας άνεργος ή συνταξιούχος που δεν έχει  κύρια κατοικία πως προστατεύεται;

Ο αναθεωρημένος «Νόμος Κατσέλη» («Νόμος Σταθάκη»), ιδίως σε περιπτώσεις οφειλετών που δεν έχουν κύρια κατοικία και ανεπαρκή περιουσιακά στοιχεία (υπολογίζεται ότι είναι το 80% των περιπτώσεων των κατόχων καταναλωτικών δανείων-πιστωτικών καρτών), μπορεί να αποδειχτεί ιδιαίτερα ευεργετικός, εξασφαλίζοντας ελάχιστες δόσεις, στο επίπεδο της διαφοράς των εισοδημάτων του αιτούντος μείον τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης.

Ο Νόμος δίνει τη δυνατότητα στον δικαστή να διατάξει μηδενικές δόσεις ή ελάχιστη δόση 40 ευρώ για μία τριετία. Μετά την τριετία και αν δεν έχει βελτιωθεί η οικονομική κατάσταση του αιτούντος μπορεί να αποφασιστεί οριστική ή σημαντική διαγραφή χρεών. Το ύψος της διαγραφής προσδιορίζεται από τον δικαστή και η νομολογία ως τα τώρα μας έχει συνηθίσει σε σημαντικές διαγραφές οφειλών.

Τι θα συμβεί στον μισθωτό ή συνταξιούχο που δεν έχει επαρκή περιουσιακά στοιχεία;

Προσδιορίζονται με την απόφαση μηνιαίες καταβολές μικρού ύψους ή και μηδενικές. Ο Νόμος έχει ειδικές ευεργετικές διατάξεις και για όσους έχουν μικροοφειλές κάτω των 20 χιλιάδων ευρώ και μηδενικά εισοδήματα. Σύμφωνα με τις διατάξεις του Νόμου είναι υποχρεωτικό να οριστούν δόσεις αποπληρωμής στο επίπεδο της διαφοράς των εισοδημάτων από το ύψος των ευλόγων δαπανών διαβίωσης και παράλληλα να επιδικαστεί σημαντική ή πλήρης διαγραφή του υπολοίπου των οφειλών για είτε κατόπιν τριών ετών για όσους έχουν ανεπαρκή εισοδήματα ή μετά από 18 μήνες για όσους οφείλουν κάτω από 20.000 ΕΥΡΩ.

 

Υπάρχει δυνατότητα για εξωδικαστική επίλυση;

H αίτηση υπαγωγής στον Νόμο δεν συνεπάγεται οτι ο συμβιβασμός με τους πιστωτές θα γίνει στα δικαστήρια. Υπάρχει η δυνατότητα να επέλθει συμβιβασμός πολύ νωρίτερα απο τη Δίκη, στο προδικαστικό στάδιο. Σε αυτή την περίπτωση αναγνωρίζεται ο συμβιβασμός και δεν διεξάγεται η Δίκη.

 

Τι συμβαίνει όταν ένας μισθωτός ή συνταξιούχος έχει οφειλές στο δημόσιο και ασφαλιστικά ταμεία;

Αν υπάρχουν οφειλές σε ασφ.ταμεία, προμηθευτές, ΟΤΑ, ΔΕΚΟ και τράπεζες πρέπει να ενταχθεί στον Ν.Κατσέλη. Όμως αν έχεις αποτανθεί πρώτα σε εξωδικαστικούς κρατικούς (Συνήγορος του Καταναλωτή) ή ιδιωτικούς φορείς θα έχεις περισσότερα εφόδια στο δικαστήρια. Σε κάθε περίπτωση αν αυτές οι ενέργειες έχουν γίνει και απέβησαν άκαρπες ή αν ο χρόνος δεν επιτρέπει να ακολουθηθεί αυτή η οδός ο οφειλέτης μπορεί να κάνει αίτηση υπαγωγής στις ευεργετικές διατάξεις του Νόμου χωρίς να κάνεις χρήση αυτών.

 

Αντισυνταγματικότητα νόμου:

Εκτός «νόμου Κατσέλη» βγάζουν τα δικαστήρια οφειλές ιδιωτών προς εφορία και ασφαλιστικά ταμεία παρότι έχουν περιέλθει σε αδυναμία πληρωμής, κρίνοντας αντισυνταγματική τη ρύθμιση του ν. 43362015  που δίνει τη δυνατότητα να συμπεριληφθούν στα υπό ρύθμιση χρέη και αυτά προς εφορία και ασφαλιστικά ταμεία.

Ως προς τις φορολογικές οφειλές :

Τα δικαστήρια στην πλειονότητα τους δεν εντάσσουν τα χρέη στην εφορία λόγω αντισυνταγματικότητας, καθότι δεν πρέπει να υφίσταται διαφορετική μεταχείριση των πολιτών αλλά ίση φορολογική επιβάρυνση όλων. Το άρθρο 4 παρ 5 του Συντάγματος ορίζει ότι οι φορολογικοί νόμοι δεν μπορούν να προβαίνουν σε αδικαιολόγητες διακρίσεις ή να επιβαρύνουν δυσανάλογα ή υπέρμετρα ορισμένους πολίτες. Η αρχή της ισότητας επιβάλλει ίση μεταχείριση.

Εξαίρεση: Μόνο στοιχεία διαφορετικής μεταχείρισης είναι η προστασία των αναπήρων , των πασχόντων και των απόρων.

 

Ως προς τα ασφαλιστικά χρέη:

Το βασικό επιχείρημα είναι ότι μια πιθανή διαγραφή στερεί από τον οφειλέτη ασφαλιστικό χρόνο και κατά συνέπεια του κλείνει την πόρτα προς τη συνταξιοδότηση. Στην πράξη, μια πιθανή ένταξη των ασφαλιστικών οφειλών θα μπορούσε να οδηγήσει, σε διαγραφή ετών ασφάλισης, με συνέπεια να στερούν από τον οφειλέτη το δικαίωμα συνταξιοδότησης.

 

 

Ποια είναι η λύση;

Αναμένουμε νομοθετική διάταξη για τη ρύθμιση των χρεών αυτών σε δόσεις για μισθωτούς και συνταξιούχος.

Λόγω αυτής της τάσης της νομολογίας είναι απαραίτητή  η ένταξη των χρεών αυτών και για μισθωτούς και συνταξιούχος στη ρύθμιση των 120 δόσεων.

Στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του εξωδικαστικού συμβιβασμού ρύθμισης οφειλών, θα πρέπει να προσφεύγουν όλοι  όχι μόνο οι ελεύθεροι επαγγελματίες, οι αγρότες και οι επιχειρήσεις .

Οι ρυθμίσεις πρέπει να περιλαμβάνουν «κούρεμα» τόκων, προστίμων και προσαυξήσεων, καθώς και επιμήκυνση της εναπομείνασας οφειλής έως 120 δόσεις, ανάλογα με το ύψος της οφειλής και του εισοδήματος του οφειλέτη.

 

 

 

Πιο απλή η ένταξη στον εξωδικαστικό μηχανισμό- τι δικαιολογητικά χρειάζονται;

Ο Νόμος του Εξωδικαστικού Μηχανισμόυ Ρύθμισης Οφειλών για τις επιχειρήσεις, σε εξωδικαστικό επίπεδο παρέχει ισχυρά κίνητρα για την ένταξη μίας επιχείρησης η οποία επαπειλείται με αδυναμία πληρωμών ή που ήδη αδυνατεί να αποπληρώνει τις υποχρεώσεις της, λόγω χρεών προς τις ΔΟΥ, Ασφ.Ταμεία, Τράπεζες και λοιπούς ιδιώτες Πιστωτές.

Ποιούς αφορά;

Ο μηχανισμός αφορά όλες τις επιχειρήσεις ανεξαρτήτως μεγέθους και θα μπορούσε να καταλήξει σε αμοιβαία επωφελείς ρυθμίσεις για τις δύο πλευρές.

Τι μπορεί να επιτευχθεί;

Στον Νόμο ήδη προβλέπεται ρητά πρωτοφανής ευελιξία του Δημοσίου και των Ασφαλιστικών Ταμείων -ως πιστωτών-, με δυνατότητα απομείωσης βασικής οφειλής, προστίμων και προσαυξήσεων και παράλληλη επιμήκυνση παλαιών οφειλών έως 120 δόσεις, και αναμένεται παρόμοια στάση και απο τους ιδιώτες πιστωτές.

Η διαδικασία που προβλέπει αναστολή διώξεων και προστασία απο πλειστηριασμούς και κατασχέσεις σε βάρος της επιχείρησης που αιτείται στον μηχανισμό, εκκινείται με κατάθεση αίτησης και πρότασης από τον οφειλέτη και τη συναίνεση του 50% των πιστωτών να ενταχθούν στη διαπραγμάτευση. Υπάρχει η δυνατότητα κατάθεσης αντιπροτάσεων που εγκρίνονται από επαυξημένη πλειοψηφία των πιστωτών -χωρίς όμως να επιβάλλονται στον οφειλέτη- σε μία πλατφόρμα διαπραγμάτευσης.

Πόσοι έχουν υποβάλλει αίτηση μέχρι σήμερα και πόσες έχουν επιτυχή έκβαση;

Έχουν μπει  στην πλατφόρμα 30.445 εκ των οποίων οι 10.927 έχουν συμπληρώσει βασικά στοιχεία και οι 19.518 τα στοχεία επικοινωνίας.

Επιτυχή συμμόρφωση με κριτήρα επιλεξιμότητας είχαν 5.485 και απέτυχαν 5.442 επειδή είναι φυσικά πρόσωπα.

Σε διμερή διαπραγμάτευση έχουν πάει 221 και σε διαπραγμάτευση με πολλούς πιστωτές 604, έχουν ξεκινήσει τη διαπραγμάτευση 238.

 

Θα απλουστευτεί η διαδικασία;

Υπεραπλουστεύεται η διαδικασία για την ένταξη στον εξωδικαστικό μηχανισμό για χιλιάδες υπερχρεωμένες επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες. Με ηλεκτρονική άντληση όλων των απαραίτητων εγγράφων θα απλοποιείται η όλη διαδικασία, τόσο για τους οφειλέτες όσο και για τους πιστωτές. Μέσα στις επόμενες ημέρες αναμένεται να υπογραφεί και η σχετική υπουργική απόφαση.

Ειδικότερα, με ένα κλικ θα εμφανίζονται στην πλατφόρμα του εξωδικαστικού όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά για την ένταξη στην ρύθμιση.

Ποια δικαιολογητικά θα αναρτώνται αυτόματα;

Απο τα 21 δικαιολογητικά  θα αναρτώνται πλέον αυτόματα τα περισσότερα, όπως, οι βεβαιώσεις ΕΝΦΙΑ, Ε1 – Ε3- Ε9, ΦΠΑ , συγκεντρωτικές καταστάσεις, εκκαθαριστικά

Ποια δικαιολογητικά θα αναρτά ο ενδιαφερόμενος;

  • Χρηματοοικονομικές καταστάσεις του άρθρου 16 του ν. 4308/2014 (Α’ 251) των τελευταίων πέντε περιόδων, οι οποίες πρέπει να είναι δημοσιευμένες, εφόσον προβλέπεται αντίστοιχη υποχρέωση
  •  Προσωρινό ισοζύγιο τελευταίου μηνός τεταρτοβάθμιων λογαριασμών του αναλυτικού καθολικού της γενικής λογιστικής, εφόσον προβλέπεται η κατάρτισή του
  •  Αντίγραφο ποινικού μητρώου γενικής χρήσης του οφειλέτη ή του πρόεδρου του διοικητικού συμβουλίου και του διευθύνοντος συμβούλου για ανώνυμες εταιρείες, του διαχειριστή για εταιρείες περιορισμένης ευθύνης και ιδιωτικές κεφαλαιουχικές Εταιρείες, των ομόρρυθμων εταίρων και των διαχειριστών για προσωπικές εταιρείες
  •  Πιστοποιητικό περί μη πτώχευσης από το αρμόδιο Πρωτοδικείο
  •  Πιστοποιητικό περί μη κατάθεσης αίτησης πτώχευσης από το αρμόδιο Πρωτοδικείο
  •  Πιστοποιητικό περί μη λύσης της εταιρείας από το Γ.Ε.ΜΗ., εφόσον ο οφειλέτης είναι νομικό πρόσωπο
  •  Πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης του οφειλέτη ή του πρόεδρου του διοικητικού συμβουλίου και του διευθύνοντος συμβούλου για ανώνυμες εταιρείες, του διαχειριστή για εταιρείες περιορισμένης ευθύνης και ιδιωτικές κεφαλαιουχικές
  • Εταιρείες, των ομόρρυθμων εταίρων και των διαχειριστών για προσωπικές εταιρείες
  •  Συμπληρωμένο έντυπο υπολογισμού αξίας γηπέδου (ΑΑ ΓΗΣ), στην περίπτωση γηπέδου εκτός σχεδίου πόλης και οικισμού φυσικών προσώπων, για το οποίο δεν προσδιορίζεται αξία ΕΝ.Φ.Ι.Α. και δεν προσκομίζεται έκθεση εκτιμητή ακινήτων
  •  Πιστοποιητικά βαρών όλων των ακινήτων
  •  Δικαιολογητικά τα στοιχεία των οποίων, για οποιοδήποτε λόγο, δεν ανακτηθούν αυτόματα από τις βάσεις δεδομένων.

Ποια άλλα στοιχεία πρέπει να κατατίθενται απο την επιχείρηση;

  • 23 Πλήρη στοιχεία της επιχείρησης (τηλέφωνο και διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου)
    24 Κύκλος εργασιών κατά την τελευταία χρήση πριν την υποβολή της αίτησης
    25 Συνολικές υποχρεώσεις έναντι των πιστωτών
    26 Περιγραφή δραστηριότητας
    27 Περιγραφή οικονομικής κατάστασης
    28 Λόγοι οικονομικής αδυναμίας
    29 Προοπτικές επιχείρησης
    30 Κατάλογος (μη θεσμικών) πιστωτών με πλήρη στοιχεία
    31 Οφειλόμενα ποσά ανά (μη θεσμικό) πιστωτή
    32 Συνοφειλέτες που ευθύνονται έναντι κάθε πιστωτή (ΑΑΔΕ, ΚΕΑΟ, μη θεσμικού)
    33 Πλήρη στοιχεία κάθε συνοφειλέτη (τηλέφωνο και διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου)
    34 Πίνακας περιουσιακών στοιχείων και εξασφαλίσεων
    35 Έκθεση εκτιμητή ακινήτων
    36 Πίνακας μεταβιβάσεων/ επιβαρύνσεων περιουσιακών στοιχείων των τελευταίων 5 ετών
    37 Πίνακας συναλλαγών των τελευταίων 24 μηνών
    38 Πίνακας συνδεδεμένων φυσικών και νομικών προσώπων με τον οφειλέτη
    39 Έγγραφο τεκμηρίωσης διαδοχής επιχειρήσεων
    40 Πρόταση αναδιάρθρωσης οφειλέτη

    Τα στοιχεία με αριθ. 23 έως 33 καταχωρούνται στην εφαρμογή ενώ τα στοιχεία με αριθ. 34 έως 40 επισυνάπτονται στην εφαρμογή. Τα ανωτέρω στοιχεία δεν επηρεάζονται από την ΚΥΑ που θα εκδοθεί κατ’ εξουσιοδότηση της παρ. 9 του άρθρου 5, γιατί προβλέπονται σε άλλες παραγράφους του άρθρου 5 πλην της παρ. 8.

Η δικηγόρος Κατερίνα Φραγκάκη για τις 120 δόσεις στο real FM

Η δικηγόρος Κατερίνα Φραγκάκη ενημερώνει για την ένταξη γιατρών μηχανικών και δικηγόρων στις 120 δόσεις στην εκπομπή του Γιώργου Ψάλτη στο ραδιόφωνο του real FM

1 12 13 14 15 16 18