ΤΑ ΒΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΞΩΔΙΚΑΣΤΙΚΟ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟ ΡΥΘΜΙΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΩΝ ΟΦΕΙΛΩΝ

Σε ποιο σημείο βρίσκεται η διαδικασία εξωδικαστικής ρύθμισης οφειλών επιχειρήσεων;

 

Η αντίστροφη μέτρηση έχει ξεκινήσει για την υποβολή των αιτήσεων επιχειρήσεων στον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών.  Η ηλεκτρονική πλατφόρμα για τον εξωδικαστικό μηχανισμό επίλυσης διαφορών αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία στις 3 Αυγούστου. Τις τελευταίες ημέρες, μάλιστα το ένα επιμελητήριο μετά το άλλο δημιουργούν γραφεία υποστήριξης με στόχο την διευκόλυνση των επιχειρήσεων που θα θελήσουν να ενταχθούν στον εξωδικαστικό συμβιβασμό.

 

Σε ποια ιστοσελίδα καταθέτουμε την αίτηση για την υπαγωγή στον εξωδικαστικό μηχανισμό και τι στοιχεία βρίσκουμε στην ιστοσελίδα;

 

Η πλατφόρμα θα βρίσκεται στην ιστοσελίδα της ΕΓΔΙΧ (https://www.keyd.gov.gr). Η επιχείρηση μπορεί να μπει στην ηλεκτρονική πλατφόρμα χρησιμοποιώντας του κωδικούς του Taxis. Εφόσον ο ενδιαφερόμενος δικαιούται αρχικά να μπει στην ηλεκτρονική πλατφόρμα για να υποβάλλει τη αίτηση του, θα βρει καταχωρημένα όλα του τα χρέη που έχουν δηλωθεί από τις τράπεζες, τελωνείο και τα ασφαλιστικά ταμεία. Ο ίδιος μπορεί να καταχωρήσει τα υπόλοιπα χρέη που έχει στους προμηθευτές και εργαζομένους.

 

Τι στοιχεία καταχωρεί η επιχείρηση;

Θα πρέπει να καταχωρηθούν όλα τα δικαιολογητικά, η μελέτη βιωσιμότητας και η αξία της ακίνητης αλλά και της κινητής περιουσίας που έχει ο ενδιαφερόμενος. Ουσιαστικά πρόκειται για τη συμπλήρωση ενός περιουσιολογίου τόσο από το ίδιο τον ενδιαφερόμενο, όσο και από τα συνδεδεμένα μέλη με την επιχείρηση, όπως οι υπόλοιποι ιδιοκτήτες. Όλοι, θα πρέπει να δηλώσουν τα πάντα που έχουν στην ιδιοκτησία τους.

 

 

Χρειάζεται ασφαλιστική ενημερότητα;

 

Μια επιχείρηση για να κάνει αίτηση για συμμετοχή στον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών δεν απαιτείται να έχει ασφαλιστική  ενημερότητα και να αποδεικνύει ότι είναι βιώσιμη.

 

 

Αν είναι ελεύθερος επαγγελματίας μπορεί να καταχωρήσει τους κωδικούς στο σύστημα για να ενταχθεί στον εξωδικαστικό μηχανισμό;

Μόλις ο ενδιαφερόμενος καταχωρήσει τους κωδικούς τους, το σύστημα θα αναγνωρίσει αυτομάτως αν μπορεί ο συγκεκριμένος να ενταχθεί στον εξωδικαστικό μηχανισμό. Δηλαδή αν το ΑΦΜ ανήκει σε κάποιο φυσικό πρόσωπο που δεν έχει πτωχευτική ιδιότητα,  η ηλεκτρονική πλατφόρμα, δεν θα επιτρέψει στον ενδιαφερόμενο να προχωρήσει τη διαδικασία.

 

Ο νόμος προβλέπει και ευνοϊκή ρύθμιση για όσους έχουν οφειλές κάτω των 20.000 ευρώ; Σε αυτή τη ρύθμιση θα μπορούν να ενταχθούν και ελεύθεροι επαγγελματίες;

 

Ο νόμος προβλέπει ότι ελεύθεροι επαγγελματίες όπως γιατροί, δικηγόροι, μηχανικοί, καλλιτέχνες, κ.α. μπορούν να ρυθμίσουν οφειλές κάτω των 20.000 ευρώ που έχουν σε ασφαλιστικά ταμεία και εφορία σε 120 δόσεις;

 

Οι οφειλές που μπορούν να ρυθμιστούν είναι αυτές που είναι άνω των 20.000 ευρώ και έχουν δημιουργηθεί μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου του 2016. Με τις νέες οφειλές του 2017, τι γίνεται;

 

Ο νόμος αφήνει «παράθυρο» για να ενταχθούν στην ευνοϊκή ρύθμιση πρόστιμα και προσαυξήσεις που επιβαρύνουν παλαιές οφειλές μέχρι την ημέρα της αίτησης για την υπαγωγή τους στον εξωδικαστικό μηχανισμό. Για παράδειγμα ένα η οφειλή στις 31 Δεκεμβρίου είναι 20.000 ευρώ και η αίτηση γίνει στις αρχές Σεπτεμβρίου του 2017, το συνολικό οφειλόμενο ποσό ας πούμε με τους τόκους και τις προσαυξήσεις ότι είναι στα 21.000 ευρώ. Στη ρύθμιση θα μπορούν να ενταχθούν και τα 21.000 ευρώ. Επιπλέον τα νέα χρέη που έχουν δημιουργηθεί το 2017 μπορούν να ενταχθούν στη μελέτη βιωσιμότητας της επιχείρησης προκειμένου να υπάρξει ακόμη πιο ευνοϊκή ρύθμιση, όπως μεγαλύτερο κούρεμα, περισσότερες δόσεις για χρέη παλαιότερων ετών που εντάσσονται στον εξωδικαστικό μηχανισμό.

 

Πότε ενημερώνεται ο συντονιστής ;

Εφόσον ο ενδιαφερόμενος έχει καταχωρήσει όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά θα πρέπει να δώσει εντολή για την υποβολή της αίτησης. Η ηλεκτρονική πλατφόρμα σε αυτό το σημείο θα αναζητήσει με τυχαίο τρόπο τον συντονιστή που θα αναλάβει την υπόθεση. Οι πληροφορίες που παίρνει ο συντονιστής είναι γενικές, επωνυμία και δραστηριότητα επιχείρησης. Ο συντονιστής από την πλευρά του θα πρέπει εντός 3 ημερών να απαντήσει αρνητικά ή θετικά. Δηλαδή αν δέχεται ή όχι να αναλάβει την συγκεκριμένη υπόθεση. Αν ο συντονιστής πατήσει «ναι» έχει την υποχρέωση να κάνει το έλεγχο για την πληρότητα της αίτησης μέσα σε διάστημα 5 ημερών.

 

Αν λείπουν δικαιολογητικά τι συμβαίνει ;

Αν λείπουν κάποια δικαιολογητικά από την αίτηση, ο συντονιστής ειδοποιεί τον ενδιαφερόμενο ο οποίος θα πρέπει να συμπληρώσει την αίτηση με τα δικαιολογητικά που λείπουν μέσα σε διάστημα 5 ημερών.

 

Πότε ξεκινά η προστασία από τα αναγκαστικά μέτρα ;

Μόλις ο συντονιστής βεβαιώσει ότι η αίτηση είναι πλήρης ξεκινά η προστασία από τα αναγκαστικά μέτρα. Στη συνέχεια η ηλεκτρονική πλαρφόρμα «ειδοποιεί» όλους τους πιστωτές στους οποίους χρωστά ο ενδιαφερόμενος και τους ενημερώνει ότι έχει κάνει αίτηση για την υπαγωγή στον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών. Ωστόσο οι πιστωτές δεν έχουν πρόσβαση σε όλον τον φάκελο, που σημαίνει ότι δεν μπορούν να δουν τις συνολικές οφειλές του ενδιαφερόμενου και οι οποίοι θα πρέπει να απαντήσουν εντός 5 ημερών εάν είναι διατεθειμένοι να διαπραγματευτούν με τον οφειλέτη.

 

 

 

Πότε ξεκινά η διαδικασία διαπραγμάτευσης;

Αν το 50% των πιστωτών πει ναι ξεκινά στην ένταξη του στην διαπραγμάτευση με τον οφειλέτη ξεκινά η διαδικασία. Αν πει όχι τελειώνει σε αυτό το σημείο η διαδικασία και για τον οφειλέτη όλα τα προηγούμενα είναι σαν μη γινόμενα. Σε περίπτωση όμως που δηλώνουν θετικοί στην διαπραγμάτευση, ο συντονιστής στέλνει στους πιστωτές τον πλήρη φάκελο του οφειλέτη.

Στη συνέχει ο συντονιστής δίνει τη δίνει προθεσμία 15 ημέρες στους πιστωτές να δουν τον φάκελο και να υποβάλουν  τις προτάσεις ή να ζητήσουν επιπρόσθετες πληροφορίες. Τους καλεί να ψηφίσουν, ποια πρόταση θέλει ο καθένας και αρχίζει η διαπραγμάτευση.

 

Πόσο διαρκεί η διαπραγμάτευση;

Η διαπραγμάτευση θα μπορεί να διαρκέσει ακόμη και 10 μήνες ανάλογα με το μέγεθος της εταιρείας και των οφειλών που έχει.

 

Πότε περαιώνεται επιτυχώς η διαδικασία;

Εάν οι πιστωτές που έχουν το 60% του χρέους του ενδιαφερόμενου συμφωνήσουν με το πρόγραμμα αναδιάρθρωσης της εταιρείας  συντάσσεται πρακτικό επιτυχίας και καλεί αυτούς όσους συμφώνησαν να φτιάξουν μια σύμβαση αναδιάρθρωσης και την υπογράφουν. Σε αυτό το σημείο όμως μπορούν να μπουν στη σύμβαση και όσες εταιρείες δεν είχαν συμφωνήσει αρχικώς με το πρόγραμμα αναδιάρθρωσης που τους είχε προταθεί.  Η σύμβαση αναδιάρθρωσης εμπεριέχεται σε γνώση της εφορίας, των ασφαλιστικών ταμείων και των τραπεζών και αμέσως η εταιρεία που έχει υπαχθεί στον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών «ξεκοκκινίζει». Όσο μάλιστα  πληρώνει τις υποχρεώσεις της θα θεωρείται για όλους ότι δεν βρίσκεται στο «κόκκινο» και θα μπορεί να παίρνει και ασφαλιστική ενημερότητα.  Έτσι, η εταιρεία θα έχει τη δυνατότητα να συνάψει ακόμη και νέο δάνειο με τις τράπεζες.