Αικατερίνη Φραγκάκη: Η βία κατά των γυναικών ως η πλέον ειδεχθής παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων

Το πρώτο νομικά δεσμευτικό διεθνές κείμενο που θέτει κριτήρια για την πρόληψη της έμφυλης βίας είναι η Σύμβαση της Κωνσταντινούπολης που αποτελεί ένα νομικό εργαλείο που θέτει υποχρεώσεις στα κράτη για τη διαχείριση της έμφυλης και της ενδοοικογενειακής βίας.

NEWSROOM icon

NEWSROOM 10.08.2022 | 07:00

Αικατερίνη Φραγκάκη: Η βία κατά των γυναικών ως η πλέον ειδεχθής παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων dikastiko

DIKASTIKO.GR / ΑΡΘΡΑ / Αικατερινη Φραγκακη: Η βια κατα των γυναικων ως η πλεον ειδεχθής παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων https://www.dikastiko.gr/articles/katerina-fragkaki-i-via-kata-ton-gynaikon-os-i-pleon-eidechthis-paraviasi-ton-anthropinon-dikaiomaton/

Η βία κατά των γυναικών είναι η πλέον ειδεχθής και διαδεδομένη παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων σε παγκόσμιο επίπεδο και αποτελεί αδιαμφισβήτητη ανάγκη η ουσιαστική και αποτελεσματική συμβολή της πολιτείας στην ενίσχυση των θυμάτων έμφυλης βίας .

Σε όλες τις έννομες τάξεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης η ισότητα των φύλων έχει θεσμοθετηθεί ως θεμελιώδες και αδιαμφισβήτητο ανθρώπινο δικαίωμα. Στο ισχύον ελληνικό Σύνταγμα η ισότητα των φύλων κατοχυρώνεται με το άρθρο 4 παρ. 2 του Συντάγματος, σύμφωνα με το οποίο οι Έλληνες και οι Ελληνίδες έχουν ίσα δικαιώματα και υποχρεώσεις. Επιπλέον στο άρθρο 116 παρ. 2 του Συντάγματος αναφέρεται ότι δεν αποτελεί διάκριση λόγω φύλου η λήψη θετικών μέτρων για τη προώθηση της ισότητας μεταξύ ανδρών και γυναικών. Το Κράτος μεριμνά για την άρση των ανισοτήτων που υφίστανται στην πράξη ιδίως σε βάρος των γυναικών.

Η βία κατά των γυναικών αποτελεί παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων τους και ακραία μορφή διάκρισης, η οποία πηγάζει από τις ανισότητες μεταξύ των φύλων και συμβάλλει στη διατήρηση και την ενίσχυσή τους. Η ισότητα μεταξύ ανδρών και γυναικών αποτελεί θεμελιώδη αξία και στόχο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που αναγνωρίζεται από τις συνθήκες [άρθρα 2 και 3 της Συνθήκης για την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΣΕΕ), άρθρο 8 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ)] και από τον Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (άρθρο 23). Ο Χάρτης αναγνωρίζει επίσης το δικαίωμα στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια, το δικαίωμα στη ζωή και το δικαίωμα στην ακεραιότητα του προσώπου και απαγορεύει την απάνθρωπη ή εξευτελιστική μεταχείριση, καθώς και όλες τις μορφές δουλείας και αναγκαστικής εργασίας (άρθρα 1 έως 5 του Χάρτη). Η προστασία των γυναικών από τη βία αποτελεί επίσης υποχρέωση που προβλέπεται από τη σύμβαση του ΟΗΕ για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρίες της οποίας η ΕΕ είναι συμβαλλόμενο μέρος μαζί με τα κράτη μέλη της ΕΕ, η δε Επιτροπή των Ηνωμένων Εθνών για την παρακολούθηση της εφαρμογής της σύμβασης συνέστησε την επικύρωση της Σύμβασης του Συμβουλίου της Ευρώπης από την ΕΕ ως ένα πρώτο βήμα για την καταπολέμηση της βίας κατά των γυναικών και των κοριτσιών με αναπηρίες.

Το πρώτο νομικά δεσμευτικό διεθνές κείμενο που θέτει κριτήρια για την πρόληψη της έμφυλης βίας είναι η Σύμβαση της Κωνσταντινούπολης που αποτελεί ένα νομικό εργαλείο που θέτει υποχρεώσεις στα κράτη για τη διαχείριση της έμφυλης και της ενδοοικογενειακής βίας. Η Σύμβαση εγγυάται την ισότιμη προστασία και το δικαίωμα όλων των γυναικών (ανεξαρτήτως κοινωνικής τάξης, εθνικότητας/εθνότητας, φυλής, σεξουαλικού προσανατολισμού, ταυτότητας φύλου, γλώσσας, πολιτισμικών χαρακτηριστικών, θρησκείας, νομικού καθεστώτος, κ.λπ.), σε ουσιαστικά μέτρα προστασίας, υποστήριξης και αποκατάστασης και κοινωνικής επανένταξης (υπηρεσίες υγείας, στέγαση, κοινωνική και δικαστική βοήθεια, εκπαίδευση, απασχόληση, συμβουλευτική υποστήριξη και νομική βοήθεια).

Στην πράξη όμως οι αγώνες των γυναικών δεν έχουν πλήρως δικαιωθεί και τα θύματα έμφυλης βίας ολοένα και αυξάνονται. Οι επαγγελματικές διακρίσεις αλλά και οι περιπτώσεις σεξουαλικών παρενοχλήσεων που γίνονται στο χώρο εργασίας τους, αλλά και η κακοποίηση των γυναικών στο οικογενειακό και εργασιακό τους περιβάλλον μας υπενθυμίζουν ότι η γυναίκα βρίσκεται σε δυσμενή θέση και πολλές φορές νιώθει πλήρως απροστάτευτη. Τα θύματα πολύ σπάνια καταγγέλλουν τον δράστη και παραμένουν στην σιωπή τους γιατί νιώθουν απροστάτευτα,με αποτέλεσμα να οδηγούμαστε, σήμερα σε τόσες πολλές περιπτώσεις κακοποιήσεων γυναικών αλλά και γυναικοκτονιών.

Αικατερίνη Φραγκάκη, Δικηγόρος Παρ’ Αρείω Πάγω https://www.dikastiko.gr/articles/katerina-fragkaki-i-via-kata-ton-gynaikon-os-i-pleon-eidechthis-paraviasi-ton-anthropinon-dikaiomaton/

Επίσης διαβάστε: https://www.fragkaki.gr/cat/media/poiniko-dikaio/

Μηνύσεις και αγωγές κατά της Αττικής Οδού για τον εγκλωβισμό των πολιτών

Σοβαρότατα προβλήματα έχει προκαλέσει η κακοκαιρία “Ελπίς” που σαρώνει τη χώρα με τους οδηγούς να βρίσκονται στο “μάτι” της. Η Αττική Οδός είναι ένα από τα σημεία όπου χιλιάδες οδηγοί έμειναν ακινητοποιημένοι στο κρύο για πάρα πολλές ώρες σχηματίζοντας ουρές χιλιομέτρων.

Πολλοί εγκλωβισμένοι οδηγοί και συνεπιβάτες στην Αττική Οδό αποφάσισαν να προσφύγουν στην ελληνική δικαιοσύνη προκειμένου να ζητήσουν αποζημίωση από την εταιρεία για την τεράστια ταλαιπωρία την οποία έχουν υποστεί.

Όπως ανέφερε το dikastiko.gr η δικηγόρος Κατερίνα Φραγκάκη, στα αυτοκίνητα εγκλωβίστηκαν άνθρωποι με σοβαρά θέματα υγείας αλλά και έγκυες που δεν είχαν ούτε καν νερό να πιούν.

Η κ. Φραγκάκη τονίζει ότι ο κίνδυνος στον οποίο υποβλήθηκαν ήταν τεράστιος λόγω του ψύχους, της μεγάλης χιονόπτωσης που κάλυψε τα αυτοκίνητα τους ενώ πολλοί δεν είχαν ούτε καν βενζίνη για να ζεσταθούν και ταυτόχρονα πεινούσαν.

Οι ευθύνες της εταιρείας

Στα παραπάνω πρέπει να προστεθεί και το γεγονός ότι η μη ύπαρξη διαφυγής, τους έχει προκαλέσει μεγάλη ψυχική καταπόνηση.

Η ευθύνη της εταιρείας για αποζημίωση συνίσταται στο γεγονός ότι δεν έλαβε τα αναγκαία μέτρα  ως όφειλε για την ασφαλή διέλευση των οχημάτων με αποτέλεσμα να φέρει ευθύνη κατά την εκτέλεση των καθηκόντων της, εξήγησε η κ. Φραγκάκη

Ταυτόχρονα, όπως επεσήμανε, υφίστανται ποινικές ευθύνες για την έκθεση σε κίνδυνο και τη διατάραξη των συγκοινωνιών και οι εγκλωβισμένοι πολίτες είναι αποφασισμένοι να προσφύγουν ποινικά και αστικά για τη δικαίωση τους.

ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΗΣ Κ.ΦΡΑΓΚΑΚΗ ΣΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΧΡΗΣΤΟ ΣΤΑΙΚΟΥΡΑ ΓΙΑ ΤΗ ΔΥΣΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΕΞΩΔΙΚΑΣΤΙΚΟΥ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΥ ΡΥΘΜΙΣΗΣ ΟΦΕΙΛΩΝ

Προς τον Υπουργό Οικονομικών

Κ. Χρήστο Σταικούρα

Κοιν. Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης

Ιδιωτικού Χρέους

Αθήνα, 5/1/2022

ΘΕΜΑ: Η ΔΥΣΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΕΞΩΔΙΚΑΣΤΙΚΟΥ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΥ ΡΥΘΜΙΣΗΣ ΟΦΕΙΛΩΝ ΘΑ ΟΔΗΓΗΣΕΙ ΣΤΗΝ ΑΠΟΤΥΧΙΑ ΤΟΥ ΟΠΩΣ ΣΥΝΕΒΗ ΜΕ ΤΟΝ Ν. 4469/2017

Αξιότιμε Κύριε Υπουργέ,

Η πλατφόρμα για την υποβολή αίτησης εξωδικαστικής ρύθμισης οφειλών του Νόμου 4738/2020, (η γνωστή διαδικασία των 240-420 δόσεων προς το δημόσιο και τους ιδιώτες), έχει ενεργοποιηθεί από την 1η Ιουνίου 2021. Ο συγκεκριμένος νόμος έδωσε τεράστια ελπίδα στους υπερχρεωμένους πολίτες και τις επιχειρήσεις, προκειμένου να ρυθμίσουν τις οφειλές τους. Ωστόσο στην πράξη διαπιστώνουμε ότι η πλατφόρμα του εξωδικαστικού μηχανισμού στις περισσότερες περιπτώσεις, δε λειτουργεί, λόγω τεχνικών προβλημάτων.

Η κατάσταση αυτή, έχει προκαλέσει μεγάλη αναστάτωση σε όσους δικηγόρους ασχολούνται με την συγκεκριμένη πλατφόρμα, καθώς αναγκάζονται να κάνουν διαρκώς την ίδια διαδικασία και να μην προχωρά η υποβολή, με αποτέλεσμα σε μια τόσο δύσκολη συγκυρία να μην υπάρχει διέξοδος για εξωδικαστική ρύθμιση των οφειλών και να είναι ορατός ο κίνδυνος να εκποιηθούν οι κατοικίες των οφειλετών.

Στο σημείο αυτό, θα ήθελα να επισημάνω ότι έχω ήδη δουλέψει πάνω από 120 περιπτώσεις και έχω διαπιστώσει σε κάποιες από αυτές, τα κάτωθι προβλήματα, τα οποία δεν επιτρέπουν την οριστικοποίηση των αιτήσεων.

Ειδικότερα:

-Προβλήματα με το ΑΜΚΑ Συζύγου

Στις περιπτώσεις που υπάρχει σύζυγος του αιτούντος, μόλις γίνεται η οριστικοποίηση για τον σύζυγο, εξαφανίζεται από τα στοιχεία ο ΑΜΚΑ, χωρίς να υπάρχει δυνατότητα συμπλήρωσής του εκ νέου με κάποιον τρόπο. Πατώντας εκ νέου οριστικοποίηση εμφανίζεται μήνυμα πως δεν είναι δυνατή, καθώς λείπει ο ΑΜΚΑ του συζύγου.

-Προβλήματα στην μοναδικοποίηση περιουσιακών στοιχείων

Σε αιτήσεις που υπάρχουν περισσότερα του ενός περιουσιακά στοιχεία, αφού γίνει η μοναδικοποίηση και αντιστοίχιση του πρώτου περιουσιακού στοιχείου, αυτή χάνεται μόλις γίνει η ίδια διαδικασία για το δεύτερο περιουσιακό στοιχείο. Μόλις γίνεται εκ νέου αντιστοίχιση του πρώτου περιουσιακού στοιχείου, εμφανίζεται σφάλμα (ότι υπάρχει ήδη άλλο ακίνητο με αυτόν τον κωδικό).

-Προβλήματα στην άντληση στοιχείων

Υπάρχουν πολλά σφάλματα στην άντληση των οφειλών του αιτούντος, αφού πολλές από τις οφειλές δεν εμφανίζονται, με αποτέλεσμα ο οφειλέτης να αναγκάζεται να κάνει ανάκτηση 3 και 4 φορές. Σε κάποιες περιπτώσεις μάλιστα δεν ανεβαίνουν όλες οι οφειλές αν και έχουν προστεθεί χειροκίνητα στην καρτέλα «οφειλές προς τρίτους».

Αξιότιμε Κύριε Υπουργέ,

Η δυσλειτουργία αυτή του εξωδικαστικού μηχανισμού, αν δεν αποκατασταθεί άμεσα, θα οδηγήσει στην αποτυχία του, όπως συνέβη με τον προηγούμενο εξωδικαστικό μηχανισμό, που προβλεπόταν στον Ν.4469/2017.

Θα ήθελα, δε, να σας επισημάνω ότι αυτό το πρόβλημα υφίσταται σε μια περίοδο, που η στρατηγική που ακολουθούν οι εισπρακτικές εταιρείες, είναι τουλάχιστον απαράδεκτη, καθώς καλούν τους πολίτες και με απειλητικό τρόπο, τους επιτάσσουν να πληρώσουν τις δόσεις των δανείων, που βρίσκονται σε καθυστέρηση, ακόμα και λίγων ημερών. Αυτή η κατάσταση συμβαίνει και σε περιπτώσεις, που οι πολίτες έχουν κάνει προσπάθειες εξωδικαστικής ρύθμισης και δεν έχουν λάβει ποτέ απάντηση.

Μάλιστα, υπάρχουν πολλά περιστατικά, που ενώ οι δανειολήπτες βρίσκονται σε διαδικασία εξωδικαστικής διαπραγμάτευσης, οι Τράπεζες και οι εταιρείες διαχείρισης, κοινοποιούν καταχρηστικά διαταγές πληρωμής και ξεκινούν καταδιωκτικά μέτρα αναγκαστικής είσπραξης και δεν απαντούν ποτέ στα αιτήματα των οφειλετών για εξωδικαστική ρύθμιση.

Γίνεται λοιπόν σαφές ότι ο εξωδικαστικός μηχανισμός θα πρέπει άμεσα να λειτουργήσει, αφού αποκατασταθούν τα τεχνικά αυτά προβλήματα που μπλοκάρουν την διαδικασία, καθώς αποτελεί την μόνη ελπίδα εξωδικαστικής ρύθμισης των οφειλών, άλλως, και εν μέσω πανδημίας, θα εκποιηθούν οι κατοικίες των υπερχρεωμένων συμπολιτών μας.

Ενόψει των ανωτέρω αναφερθέντων, παρακαλώ για τις άμεσες ενέργειες σας.

Με τιμή

Αικατερίνη Φραγκάκη

Δικηγόρος Παρ’ Αρείω Πάγω

(ΑΜ ΔΣΑ 29601)

Διαπιστευμένη Διαμεσολαβήτρια

1 7 8 9 10 11 24